Klubdragt og udstyr

I forbindelse med konkurrencestævner skal der bæres klubdragt/singlet samt sorte shorts/tights. Ved danske og vestdanske mesterskaber (DM og VDMU) er det et krav, at man bærer klubdragt.

Du kan bestille klubdragt her.

Dit udstyr
Atletik er en temmelig billig sport at dyrke. Men de få ting, man skal købe, skal til gengæld være af en rigtig god kvalitet, for det skal holde til meget. Og det rigtige udstyr forebygger skader!

Træningstøjet
Når man skal til træning, kommer man i en overtræksdragt, bestående af lange bukser og en jakke. Vigtigt er det, at man afhængigt af årstiden er rigtigt klædt på. Man må under ingen omstændigheder stå og fryse, når man skal dyrke atletik, så kan man let blive skadet. Under overtræksdragten har man et par korte bukser og en t-shirt. Så snart man er godt varmet op, kan man smide overtræksdragten og træne i de korte bukser og t-shirt.

Træningssko
Man skal have et par gode løbesko på fødderne. Her skal man ikke gå på kompromis, det er det forkerte sted. Skoene skal på en gang være lette og alligevel stabile og slidstærke.
Når man køber sko, er det vigtigt at få lavet en løbetest, så man får købt den helt rigtige løbesko. Nogle gange skal man også have et indlæg i skoen. Man må ikke træne indendørs i sine udendørs løbesko. Så man skal råde over to par, et til indebrug og et til udebrug.

Pigsko
Når børn går til fodbold har de fodboldstøvler på fødderne. Når børn går til atletik, har de pigsko! Pigskoene er atletikkens vigtigste udstyr. Med pigsko forbedrer man sine resultater væsentligt. I begyndelsen køber man blot nogle gode, allround-pigsko (eller såkaldt mellemdistance-pigsko). Senere kan man måske få lyst til at have specielle pigsko, afhængigt af om man dyrker sprint, højdespring, mellemdistance eller spydkast. Til kuglestød, diskoskast, hammerkast og vægtkast, som alt sammen foregår på en cementoverflade, bruger man sine løbesko.