Daniel Andersen sprinter sig til ny dansk årgangsrekord

Lørdag den 30. december dannede Marselisborg Hallen i Århus ramme om årets sidste atletikstævne. Stævnets navn ”Sidste Chance” indikerer, at det var sidste mulighed for at slå en rekord, inden man ved årsskiftet rykker til en ny aldersgruppe.

En del VIF atleter benyttede denne mulighed med stor succes. Det blev til en flot dansk årgangsrekord, seks klubrekorder (KR) samt en række personlige rekorder (PR).

Daniel Andersen leverede en flot dansk årgangsrekord for 16 årige på den utraditionelle 50m sprintdistance. Med tiden 6,20sek skar han 4/100 af den tidligere rekord. Tiden gav selvfølgelig også KR til Daniel.

På den mere traditionelle 60m distance var der med 7,16sek også ny KR til Daniel. Her forbedrede han sin egen rekord sat tidligere i december.

På samme sprintdistancer, blev det også til nye klubrekorder for 15 årige Sarah Sækmose. Tiden 7,03sek på 50m var forbedring af Ida Schultz rekord fra 2012 med 1/100 og med 8,20sek på 60m var det forbedring på 9/100 af en rekord som Sarah delte med Malene Søby.

Nok var der to ny KR til Sarah, men hun mistede også to. På 60m hæk løb 14 årige Mathilde Asp et særdeles flot løb. Tiden 9,50sek gav KR med ikke mindre end 36/100. Vejles sidste KR blev sat af 9 årige Agnete Bertelsen med 3,52m i længdespring. To centimeter længere end storesøster Sarah sprang i den alder.

To flotte personlige rekorder skal også nævnes her. På 60m hæk for piger 13 år, sænkede Line Grønbæk Andersen sin PR fra 10,32sek til flotte 10,16sek. I samme aldersklasse forbedrede Hans Sækmose sin PR i kuglestød fra 11,95m til 13,59m med 3kg kuglen. En kæmpe forbedring som sendte Hans op på andenpladsen på årets rangliste i Danmark. 2018 byder på nye udfordringer for både Line og Hans. For Lines vedkommende øges afstanden mellem hækkene, mens Hans skal til at prøve kræfter med en 4kg kugle.