Rettigheder og forpligtelser som løbetræner i motionsafdelingen i Vejle IF

Vejle IF sætter stor pris på de mange frivillige, som er med til at skabe en fremragende klub for os alle sammen. En del af disse frivillige er de trænere, som driver løbeholdene hver tirsdag, og som også er med til at facilitetere træningen om torsdagen.

Som en anerkendelse af dette store stykke arbejde stiller Vejle IF følgende faciliteter til rådighed for alle trænere:

Hver træner modtager følgende uddannelser:

• DGI Løbetræner kursus – bestående af to kursusdage, hvor du får den basale viden, som gør det muligt at gennemføre et træningsforløb.
  • To valgfrie temakurser om løb hos DGI – her får du selv mulighed for at vælge, om du vil lære mere om fx intervaltræning, træningsplanlægning og meget andet.
  • Førstehjælpskursus

Tøj
Hver træner modtager følgende løbetøj:

• En t-shirt
  • En løbevest
  • En løbejakke

Julefrokost
Som afslutning på året afholdes der en julefrokost for alle trænere.

Medlemsskab
Som træner får man gratis medlemsskab af klubben.

Der stilles naturligvis også nogle forventninger op fra klubbens side. Disse forventninger består i følgende:

Ansvar for løbehold
Hver løbetræner deler ansvaret for et bestemt løbehold sammen med en anden løbetræner – således at der er to trænere per hold, og således at der er minimum en træner til hver træningsaften. Dette ansvar omfatter, at der er en træner, som løber forrest, som planlægger en rute, som sikrer, at færdselsreglerne overholdes og som eventuelt også gennemfører tekniske øvelser, som har til formål at forbedre løbernes løbeteknik.
For hvert løbehold udarbejdes der desuden en træningsplan for henholdsvis det første halvår og det andet halvår.
Som løbetræner melder man sig til et løbehold for et år af gangen.

Deltagelse i trænermøder
Der afholdes to årlige trænermøder, hvor formålet er at fordele trænere ud på de enkelte løbehold, og tage emner op, som har med løbetrænernes virke at gøre.