WALK-hold for alle

  • Vi går hver tirsdag kl. 17:30
  • Mødested: Foran klubhuset ved Vejle Atletik Stadion, Helligkildevej 2, 7100 Vejle
  • Plads til alle
  • Intet medlemsskab
  • Ingen bindinger
  • Ingen konkurrence

Der bliver gået ca. 1 time i et tilpasset tempo (inkl. pauser).

På turen bliver der lavet lidt øvelser på små bakker og trappetrin. Øvelserne kan fravælges, men alle forventes at deltage i hele gåturen.

Da det betragtes som en træningstur, er der ikke mulighed for at medbringe hunde og barnevogne.

Du skal helst være iført fornuftigt fodtøj til at gå i skoven.

HUSK en vandflaske og  evt. en lille rygsæk,  hvor der er plads til en vind/regnjakke; så kan mobiltelefonen også blive gemt væk og naturen kan nydes.

For at være med skal du blot møde op foran klubhuset ved Vejle Atletik Stadion, Helligkildevej 2, 7100 Vejle.

Relevante spørgsmål

Q: Hvad er målet for træningen. Er det fx at kunne gå hurtigt eller er det for at kunne gå 25 km om dagen?
A: Formålet med walk-holdene er, at deltagerne skal komme i god fysisk og psysisk form. Der vil nok være stor spredning i, hvilken ambition deltagerne kommer med. Nogen ønsker at gå langt og andre ønsker at genoptræne pga. en skade osv.  Vejle IF vil gerne, at der er plads til alle,  og vil løbende kunne opdele  deltagerne i hold efter ønsker

Q: Er der tilknyttet et walk-arrangement? Fx har løbeholdene årlige løbearrangementer her i Vejle ved Vejleløbet og Vejle Ådalløbet.
A: Ja, der vil på sigt blive lavet et specielt arrangement i forhold til walk-hold = en walk-event for alle, som har deltaget. Forhåbentligt  vil der også på sigt blive mulighed for flere events.

Q: Hvad er prisen for at deltage?
A: Det er gratis at være med.

Q: Er der lavet et program til holdet, således at man går en vis distance selv i løbet af ugen for at mødes om tirsdagen til videre udfordring?
A: Der er pt. lavet et program for tirsdage. Ud over det vil der efter den første måned blive lavet et “køleskabs-program” med antal minutter og km per træning. Forhåbentlig vil der på sigt være opbakning til også at træne torsdage, så man på sigt træner to gange i klubben med andre og selv går en tur hjemme i weekenden.

Q: Må jeg godt tage min barnevogn/hund med?
A: Nej. Walk-holdene er tænkt som et træningstilbud, og man kan ikke tage barnevogn eller hund med på turen.

Q: Hvad gør vi, når det er dårligt vejr?
A:  Så tager vi tøj på, så vi kan holde varmen og samtidigt holde vand og vind ude.

Gå dig sund

Hardcore træningstimer og benhårde intervaller er ikke den eneste vej til en god grundform og en sundere krop. Med et par raske gåture om ugen kan du gå dig sund & rask.

Man hører ofte spørgsmålet: “Kan man virkelig få motion nok af at gå?”

Svaret er klokkeklart: Du kan sagtens gå dig sund og stærk, og hvis du er lidt bevidst om regelmæssige gåture, så er gåturene perfekte til at holde dig både sund, stærk og slank – og ovenikøbet også i godt humør.

Langt de fleste undersøgelser viser, at vi almindelige motionister opnår en sundhedsbonus ved nogle gange om ugen at presse pulsen op omkring ca.70 procent af maksimum, og det er et niveau, som du snildt kan nå, når du går i et friskt tempo og finder en bakke at trave op ad i ny og næ. Resten af dine gåture kan du få i mere almindeligt tempo og terræn og få masser af bevægelse og velvære ud af dem.

Tre gode argumenter for at gå dig sund

1. Du får et sundt hjerte

Dit hjerte er nok det, der klapper allermest i sine små hænder, når du begynder at gå ture regelmæssigt. Din indsats stimulerer kredsløbet og musklerne, så både blodtrykket og kolesteroltallet falder, og dit hjerte bliver stærkere,  så det bedre kan holde de frygtede hjerte-kar-sygdomme fra døren (over 20 pct. af alle blodpropper i hjertet skyldes for lidt motion, så det betaler sig i stor stil at give den gas på stierne).

2. Du får en tonet krop

Du kan mærke en tydelig forskel, men du kan også se den. Traveturene forandrer din krop, for samtidig med at de tager fedt væk på mave, lår og bagdel, så opbygger man også stærkere muskler og får mere spændstige lår, ben og baller ved at gå jævnligt. Vi vil gerne hele kroppen rundt, så på walk-turen supplerer vi med styrketræning for arme, øvre ryg og skuldre.

3. Du holder hjernen skarp

Hvis du fast går/deltager i walk, er det med til at forhindre at hjernen svinder ind; noget der ellers automatisk vil ske med årene. Med blot 10 ugentlige km (som du snildt når ved 2-3 gåture) har forskningen vist, at du får nemmere ved at huske og holde dig skarp langt op i alderdommen.