Atletik

Thorkild Bo fylder 70

Tirsdag den 2. juni fylder Vejle Idrætsforenings bestyrelsesformand, Thorkild Bo Nielsen, 70 år. Thorkild Bo stammer fra Gadbjerg, og blev medlem af Vejle IF i 1968 efter fravalg af andre idrætsgrene som boksning og fodbold.

Thorkild Bo er i gang med sin tredje periode som bestyrelsesformand. I klubbens hundredårs jubilæumsskrift kan man således også se ham som formand. Der er tale om en forbilledlig indsats i bestyrelsesarbejdet og mange andre opgaver igennem mange år. Bestyrelsesformanden er god til at organisere og er kendetegnet ved et bredt indblik i, hvad der foregår både i og uden for klubben. Men han kan også selv få hænderne op af lommen og arbejde med på diverse arbejdsopgaver, der kræver en manuel indsats. Fødselaren har desuden et godt blik for betydningen af fællesskabet i klubben. Han har haft indflydelse på, at der bliver holdt foredrag og fællesspisninger om tirsdagen, hvor der er mange til træning.

Fødselaren har også eventyrblod i årene. I 1976 gik turen således til Canada for at se OL. Efter OL begav han sig på en rundtur i USA populært sagt på tommelfingeren. Hvis man som Thorkild har tilstrækkelig talent som sælger, så kontakter man blot nogle ukendte mennesker og præsenterer sig som en løber fra Danmark. Så kommer man til at kende dem, og får mulighed for at modtage deres gæstfrihed og venlighed i form af overnatning samt blive kørt i bil til et nyt bestemmelsessted. Det var også i denne periode, at kontakten til New Balance for alvor blev skabt. Med virkning fra 1978 etablerede New Balance en fabrik i Irland, som skulle producere til det europæiske marked. Her var det et godt salgsargument, at bladet Runners World havde valgt New Balance løbesko til årets bedste. New Balance fik med baggrund i Thorkilds vedholdende indsats en betydelig markeds andel i Danmark.

Den uddannelsesmæssige baggrund er folkeskolelærer. Thorkild benyttede blandt andet sin alsidige uddannelse som springbræt til et spændende liv som iværksætter. Han er den type, som har gå-på-mod og sætter noget i gang. De seneste år har Thorkild arbejdet med sit salgsagentur for Aloe Vera. Her har vi blandt andet kunnet møde ham som gadesælger i Vejle.

Fødselaren er beskeden med hensyn til egne evner som løber. Men flere kan sikkert huske den gang vi havde stafetter i Vejles gågade. Her var strækningen 1.170 meter, der skulle løbes af 10 løbere. Thorkild var blandt de løbere der gennemførte distancen alene. Den 25/8. 81 løb han stafetten alene på 41,07 minutter. Det svarer til omkring 3,30 pr. 1000m. Det er et godt resultat. På et tidspunkt løb han om kap med et fodboldhold i Gadbjerg, der hver skulle løbe godt 2 km 10 gange fordelt på 10 mand. Thorkild løb hele distancen alene og vandt suverænt.

Siden oktober 1976 har fødselaren været ude at løbe minimum 1 km hver dag. I TV kunne vi for nogle år siden se vor klubkammerat fremvise en dagbog over sine løb. Det er også blevet til danske mastersmesterskaber i stafet inden for maraton og halvmaraton.

Thorkild har officielt meddelt, at han ikke skal være bestyrelsesformand efter 2020 generalforsamlingen. Men vi håber på fortsat at kunne møde denne modige og initiativrige klubkammerat i Vejle IF de kommende år.

Tillykke med fødselsdagen, Thorkild!